Sunnhordland folkehøgskole har som mål å være en skole for kreativitet og faglige utfordringer. For å oppnå dette, er det viktig at skolen har et rusfritt og trygt skolemiljø. Alle elever plikter å sette seg inn i og overholde skolens reglement. Reglementet gjelder på skolens område og på alle arrangement og turer i regi av skolen. Vi vil understreke at du innenfor disse rammene vil oppleve stor frihet og mulighet for utfoldelse.
I tråd med "folkehøgskolens far", Nikolai Frederik Severin Grundtvig sin ideologi er vårt formål er å fremme allmenndanning og folkeopplysning. Det betyr at du som elev skal få mulighet til å utvikle deg, bli selvstendig og lære om både deg selv, fellesskapet og de fagområdene du har valgt å fordype deg i. Vi lærer for læringens skyld, og ikke for å bestå en eksamen.
Skolen vår har som målsetning å bidra til personlig vekst og utvikling gjennom
· Skapende arbeid og faglige utfordringer
· Opplevelser og impulser som kan gi livsmot, tro på egne evner og utvidet horisont.
· Styrking av evnen til å ta ansvar for fellesskapet og for egne valg.
Sunnhordland folkehøgskule har en plikt til å legge forholdene til rette for et trygt og godt læringsmiljø. Som et ledd i dette arbeidet har vi utarbeidet et sett med skoleregler. Skolereglene er basert på våre grunnverdier. Når du aksepterer skoleplassen, forplikter du deg til å gjøre deg kjent med skolereglene og etterleve disse hele skoleåret.
1 Skoleplass og skolepenger
1.1 Bekreftet skoleplass.
Skoleplassen er bekreftet når eleven har akseptert tilbudet og betalt innmeldingsavgiften/administrasjonsgebyret. Aksepten er bindende fra det tidspunktet angrefristen går ut, som er 14 dager etter at skoleplassen er bekreftet.
Dersom eleven ønsker å si fra seg skoleplassen etter angrefristens utløp, vil innmeldingsavgiften ikke bli refundert. Planlagte studieturer/utflukter som ikke kan avbestilles må betales av eleven i sin helhet.
1.2 Skolepenger.
Skolepenger har forfall første gang ved skolestart og deretter den 15. i hver måned. Dersom det skulle oppstå problemer med å følge betalingsplanen, må skolen informeres straks slik at det kan avtales en egen ordning for innbetaling. Uten en innbetalingsavtale med skolen blir manglende betaling sendt til inkasso og det vil kunne påløpe purregebyr. Manglende betaling av skolepenger kan medføre tap av skoleplass. Eleven kan heller ikke delta på skolens studieturer/utflukter.
Elever som slutter i løpet av skoleåret, uansett årsak, må betale skolepenger for de påfølgende 6 ukene. Planlagte studieturer/utflukter som ikke kan avbestilles må betales i sin helhet. Det samme gjelder andre utgifter som skolen har pådratt seg som kan knyttes direkte til eleven. Det minnes om at Lånekassen vil konvertere stipend til lån om skoleåret ikke fullføres.
1.3 Linjebytte.
Dersom eleven ønsker å bytte linje må eleven ta dette opp med skolens ledelse ved å sende skriftlig søknad. Det er ingen garanti for at det er ledig plass på andre linjer og at søknaden blir godkjent. Planlagte studieturer på linjen det ønskes å bytte fra som ikke kan avbestilles, må betales i sin helhet. Eleven er ansvarlig for eventuelt økte utgifter på ny linje.
1.4 Forutsetning for opphold og deltakelse på skolen.
Det er en forutsetning for opphold og deltakelse på skolen at elevens psykiske og fysiske helse tilsier at oppholdet og deltakelse er forsvarlig, både av hensyn til eleven selv og andres læringsmiljø. Ved tvil om opphold og deltakelse på skolen er forsvarlig vil skolens ledelse etablere dialog med eleven og kan pålegge hjemreise inntil helsetilstanden er bedret.
2 Fremmøte og fravær
2.1 Godkjent skoleår.
Et fullt folkehøgskoleår er på 190 dager à 6 timer (33 uker).
Det er en forutsetning med 90 % registrert elevframmøte for å få godkjent skoleåret og for å få to konkurransepoeng for opptak til høyere utdanning. Med elevframmøte menes deltakelse i obligatorisk undervisning, fellesfag, praktisk arbeid, studieturer og obligatoriske arrangementer i skolens regi.
Dersom eleven har over 10 % udokumentert fravær, vil det føre til tap av skoleplass og at skoleåret ikke blir godkjent. Det vil som hovedregel også medføre at eleven mister rett til omgjøring av utdanningslån til stipend. Fravær utover 10 % (både dokumentert og udokumentert) vil i tillegg som hovedregel resultere i at eleven mister retten til tilleggspoeng ved opptak til høyere utdanning.
2.2 Fraværsføring og oppfølging.
Skolen fører fravær. Spørsmål om elevens fraværsoversikt skal rettes til inspektør og/eller internatleder. Eleven skal bli varslet i god tid når eleven står i fare for å ikke oppnå 90 % tilstedeværelse.
Fravær føres i dager og enkelttimer. Forsentkomming og fravær fra morgensamling føres som ½ time fravær. Bortvisning telles med i beregning av fraværsprosenten.
2.3 Ulike typer fravær.
Fravær deles i tre kategorier:
Følgende fravær kan innvilges som gyldig fravær:
2.4 Vitnemål.
Elever som får godkjent skoleår, får vitnemål. Vitnemålet skal inneholde dokumentasjon over elevens læringsprogram og deltakelse. Fravær føres på vitnemålet i dager og enkelttimer. Eleven kan kreve å få påført årsaken til fraværet på vitnemålet.
2.5 Sykdom mv.
Dersom eleven blir syk eller av andre årsaker ikke kan møte til undervisning, skal dette så snart som mulig meldes til internatleder. Dersom melding ikke blir mottatt av internatleder innen fastsatt tid blir fraværet regnet som udokumentert fravær med mindre den syke har vært forhindret fra å melde ifra.
Egenmelding ved sykdom blir akseptert ved fravær på inntil tre dager inntil fire ganger i løpet av skoleåret. Sykefravær utover dette må dokumenteres med legeerklæring som skal leveres til internatleder så raskt som mulig.
2.6 Permisjon.
Permisjon fra skolen (til lege- eller tannlegetimer mv.) må godkjennes på forhånd. Søknad om permisjon skal leveres internatleder/inspektør senest innen 2 dager før permisjonsavviklingen. Godkjente permisjoner regnes som dokumentert fravær, med unntak av de som regnes som gyldig fravær.
3 Orden og oppførsel
3.1 Generell atferd
Elevene skal medvirke til et godt lærings- og arbeidsmiljø for alle i skolesamfunnet. Alle skal opptre hensynsfullt og høflig, og rette seg etter de lover og instrukser som til enhver tid gjelder for skolen og i samfunnet for øvrig. Elevene skal bidra til å holde det rent og ryddig på skolens inne- og uteområde, og ta godt vare på alt utstyr som tilhører skolen.
Vold, trusler, truende atferd, seksuell trakassering/overgrep og tyveri er forbudt og skal ikke forekomme. Det samme gjelder mobbing, diskriminering eller krenkende språkbruk (rasistiske eller andre hatefulle ytringer).
3.2 Orden og renhold.
Elevene er forpliktet til å holde egne rom og bad ryddige og rene. Alle elever deltar i vask av fellesrom på internat og skolebygg etter turnus. Før og etter måltider og arrangementer skal elevene delta på rydding og vask.
Elevene har rett til privatliv, og internatrommene er under skoleåret elevenes private rom. Ansatte har kun tilgang til elevenes rom ved bekymring for liv og helse og/eller ved særskilte tilfeller. Elevene plikter også i nødvendig utstrekning å gi skolens representanter adgang til rommet sitt for tilsyn. Dette gjelder dersom det er behov for å gjennomføre pliktig vedlikehold eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på rommet eller eiendommen for øvrig.
Dersom eleven mister eller ødelegger nøkler, må eleven erstatte disse.
3.3 Hærverk.
Hvis en elev utøver hærverk eller ødelegger noe ved uaktsomhet, vil vedkommende bli pålagt å utbedre skaden dersom utbedringen består i opprydding/arbeid eleven har forutsetning for å klare. Eleven vil i tillegg bli holdt erstatningsansvarlig og kan ilegges disiplinærreaksjoner.
3.4 Våpen og farlige gjenstander.
Det er forbudt å oppbevare våpen, ammunisjon og andre farlige gjenstander (kniver, sprengstoff, fyrverkeri mv.) på skolens område uten etter nærmere avtale.
3.5 Nattero.
Av hensyn til medelever og ansatte skal det være nattero mellom kl. 23:00 på skolens inne- og uteområder.
3.6 Dyrehold.
Det er ikke tillatt å ta med kjæledyr eller andre dyr på skolens område uten etter nærmere avtale.
3.7 Gjester og overnatting borte fra eget internat.
Alle gjester skal avklares med internatleder senest to dager før besøket, og gjestene skal gjøres kjent med skolens reglement og branninstruks. Ved overnatting må gjestene sove på tildelt rom/gjesterom og betale døgnpris per påbegynte døgn. Gjester som ikke overholder skolereglement, vil bortvises med øyeblikkelig virkning.
Elever som skal overnatte borte fra eget internat må melde fra skriftlig til internatleder. I meldingen må det stå tidspunkt for når eleven drar fra skolen og kommer tilbake. Elever som ikke er myndige, må fremvise skriftlig tillatelse fra foreldre/verge ved overnatting på annet sted enn internatet.
3.8 Klesplagg mv.
I henhold til Folkehøyskoleloven § 5b skal elever ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i undervisningen eller på turer i skolens regi. Dette gjelder likevel ikke om bruken er begrunnet i klimatiske, pedagogiske, helsemessige eller sikkerhetsmessige forhold.
Elever skal heller ikke bruke klesplagg, smykker og symboler mv. som henviser til eller gir uttrykk for ekstreme politiske holdninger, rasisme, vold, trusler, pornografi eller hatefulle ytringer.
Brudd på reglene vil føre til et pålegg om å fjerne plagget, smykket eller symbolet. Dersom eleven ikke etterkommer pålegget og andre tiltak vurderes som lite hensiktsmessig, kan eleven bortvises fra undervisningen. Gjentatte brudd på reglene kan føre til utvisning.
3.9 Reaksjoner ved brudd på reglene.
Brudd på orden- og oppførselsreglene eller andre allment aksepterte samfunnsnormer, vil føre til disiplinærsak og kan utløse reaksjoner slik som beslag av våpen/farlig gjenstand, advarsel, bortvisning eller utvisning.
4 Rusmidler
4.1 Alkohol
Det er ikke tillatt å oppbevare eller drikke alkohol på skolen eller på skolens områder. Det er ikke anledning til å oppholde seg på et rom dersom medelever eller andre drikker eller oppbevarer alkohol der. Hvis det blir oppdaget at elever oppbevarer alkohol innenfor skolens område vil dette bli beslaglagt.
Det er ikke tillatt å drikke alkohol på dager som blir etterfulgt av en skoledag, dersom alkoholinntaket medfører at eleven ikke kan møte og delta aktivt i undervisning og arrangementer i skolens regi. Dersom eleven har inntatt alkohol, må eleven ved tilbakekomst til skolens område returnere til rommet sitt, og kan ikke oppholde seg i fellesarealene.
Bruk av alkohol utenfor skolens område som medfører uønsket atferd på skolen eller overfor skolens elever og ansatte, aksepteres ikke.
4.2 Ulovlige rusmidler mv.
Det er et absolutt forbud mot å bruke, omsette eller oppbevare ulovlige rusmidler på skolen. Forbudet gjelder også utenfor skolens område og hele skoleåret. Det samme gjelder omsetning av reseptbelagte legemidler og dopingmidler til andre elever.
Som en del av skolens arbeid for å opparbeide og beskytte et rusfritt miljø, vil skolen ved sterk mistanke om bruk, omsetning eller oppbevaring av ulovlige rusmidler be politiet om hjelp til å vurdere tiltak for å bekrefte eller avkrefte mistanken.
4.3 Røyk
Hele skoleområdet er røykfritt. Dette gjelder også bruk av e-sigarett, røkelse, vannpipe og lignende.
4.4 Reaksjoner ved brudd på reglene.
Brudd på skolens rusmiddelregler fører til disiplinærsak som kan resultere i advarsel, bortvisning eller utvisning. Brudd på reglene om ulovlige rusmidler mv. kan i tillegg føre til politianmeldelse.
5 Forsikring
Elever som er norske statsborgere, har yrkesskadeforsikring gjennom NAV.
Elevene er forsikret mot ulykkeskade når de oppholder seg på skolens område, ved reiser til/fra hjemmet i forbindelse med ferie og kortere hjemreiser, og når de deltar på turer i regi av skolen. Forsikringen gjelder ikke for personer som bruker rusmidler.
Elevene må selv ordne gyldig reiseforsikring som gjelder for turer i Norge og utlandet (både sted og lengde). Mange har familieforsikring som dekker dette, men det er elevenes ansvar å sjekke at denne gjelder i det konkrete tilfellet.
Elevene oppfordres til å tegne egen innboforsikring og verdigjenstandsforsikring for å forsikre personlige eiendeler (utstyr, verdigjenstander og medbrakt inventar mv.). Skolen er ikke ansvarlig ved tyveri eller tap av elevenes eiendeler i løpet av skoleåret.
6 Internett og sosiale medier
6.1 Generell bruk.
Elevene får tilgang til skolens trådløse internett, under forutsetning av at det brukes i tråd med skolens rutiner for data- og informasjonssikkerhet. Bruk i strid med rutinene kan føre til at eleven mister tilgangen.
6.2 Samtykke til å publisere portrettbilder og film
Bilder og filmer som skolens ansatte tar av elevene og/eller deres arbeider i forbindelse med undervisning, studieturer og lignende, samt elevarbeid, kan bli brukt til å markedsføre skolen i brosjyrer/kataloger, på skolens nettsider og i sosiale medier (f.eks. skolens Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok-konto).
Publisering av portrettbilder og filmer av elever forutsetter elevenes samtykke, og i starten av skoleåret vil det bli delt ut et samtykkeskjema til alle elever. Samtykkeskjemaet må underskrives dersom skolen skal kunne bruke bildene/filmene.
6.3 Regler for samtykke fra andre personer.
Det er forbudt å dele/publisere portrettbilder og filmer av andre elever eller ansatte ved skolen uten deres samtykke. Krav til samtykke gjelder ikke for deling/publisering av situasjonsbilder, men det oppfordres til dette da det kan være vanskelig å avgjøre hva som er et portrettbilde eller situasjonsbilde.
Brudd på forbudet kan føre til disiplinærsak og i alvorlige tilfeller politianmeldelse.
7 Studieturer
Skolereglementet gjelder også på studieturer. Skolen har i tillegg et eget reisereglement. Brudd på reisereglementet blir tatt opp på stedet av reiseleder(e). Alvorlige og/eller gjentatte brudd på reglementet vil kunne føre til hjemsendelse på elevens egen regning. Brudd på skole- eller reisereglementet under studieturer vil følges opp som disiplinærsak ved hjemkomst.
8 Disiplinærreaksjoner
8.1 Disiplinærrådet.
Folkehøyskoleloven § 5 regulerer behandlingen av disiplinærsaker. Med disiplinærsaker menes saker om eventuelle alvorlige brudd på skolereglementet.
Skolens styre har vedtatt at disiplinærrådet skal bestå av rektor, inspektør, internatleder og eventuelt den tilsette som var til stede då hendinga skjedde. Disiplinærrådet kan i enkelte tilfeller delegere saker til skolens ledelse eller et mindre sammensatt utvalg. Saksbehandlingen i disiplinærrådet er underlagt reglene i forvaltningslovens kapittel IV, V og VI. Eleven kan klage på vedtak fra disiplinærrådet til skolens styre, se punkt 8.4.
8.2 Reaksjoner/konsekvenser ved brudd på skolereglementet
Ved brudd på skolereglementet kan skolen iverksette ulike reaksjoner overfor eleven. Reaksjonen må være hjemlet i reglementet og skal stå i rimelig forhold til regelbruddet, og skal komme så nær regelbruddet i tid som mulig. Gjentatte brudd på skolereglementet vil kunne vurderes som skjerpende.
Brudd på skolens reglement kan medføre følgende reaksjoner (som kan kombineres):
Utvisning forutsetter kvalifiserte eller gjentatte brudd på skolereglementet. Bruk eller oppbevaring av ulovlige rusmidler, vold og seksuelle overgrep vil normalt føre til utvisning. Alvorlige tilfeller av rasisme, mobbing og trakassering (herunder seksuell trakassering) vil også normalt medføre utvisning.
Vedtak om bortvisning og utvisning av elever er å anse som et enkeltvedtak etter forvaltningsloven og krever 2/3 flertall i disiplinærrådet. Eleven skal gis anledning til å forklare seg muntlig for disiplinærrådet før eventuelt vedtak blir fattet. Retten til å forklare seg muntlig gjelder ved alle typer reaksjoner.
Ved bortvisning må eleven forlate skolens område i hele bortvisningsperioden.
Ved utvisning mister eleven skoleplassen og muligheten til å oppholde seg på skolens område resten av skoleåret. Eleven vil også miste retten til vitnemål.
8.3 Saksbehandlingsregler i disiplinærsaker.
Rektor innkaller til møte med disiplinærrådet. I forkant av møtet skal disiplinærrådet innhente nødvendige opplysninger i saken.
Eleven skal innkalles skriftlig til møte med disiplinærrådet. Innkallingen skal angi tidspunkt for møtet og hva saken gjelder. Det skal også opplyses om at eleven vil ha rett til å uttale seg om saken, og har anledning til å ha med seg en kontaktperson på møtet.
I møtet med disiplinærrådet skal eleven opplyses om mistanken og/eller bevisene for det aktuelle bruddet på skolereglementet, og få kjennskap til saksopplysningene. Eleven skal deretter gis anledning til å forklare seg og fremme sitt syn på saken.
Alle vedtak i disiplinærrådet skal være skriftlige og skal grunngis. Vedtaket skal inneholde opplysninger om elevens adgang til å klage på vedtaket, se punkt 8.4. Fristen for å klage er 3 uker fra det tidspunkt kunnskap om vedtaket er kommet frem til eleven.
8.4 Klageadgang i disiplinærsaker.
Eleven har adgang til å klage på vedtak i disiplinærrådet. Klagen skal være skriftlig, angi hvilket vedtak som det klages over, og inneholde en beskrivelse av hva det klages over og hva det bes om. Klagen skal være undertegnet av eleven og/eller dennes foreldre/verge dersom eleven ikke er myndig og sendes til disiplinærrådet.
Skolens styre er skolens øverste myndighet, jf. folkehøyskoleloven § 2. Ved klage på et vedtak fra disiplinærrådet, er styret klageinstans. Ved behandling av klagen skal styret vurdere de synspunkter som eleven kommer med, og foreta de undersøkelser klagen gir grunn til. Dersom styret finner klagen begrunnet skal vedtaket oppheves eller endres.
Folkehøgskoler regnes etter forvaltningsloven som forvaltningsorgan i saker hvor skolen utøver offentlig myndighet og treffer enkeltvedtak. Forvaltningslovens regler i kapittel IV, V og VI gjelder ved styrets klagebehandling.
9 Branninstruks
Alle som skal oppholde seg i skolebyggene, forplikter seg til å lese og forstå skolens branninstruks. Det blir i løpet av skoleåret gjennomført to brannøvelser – en varslet og en som ikke er varslet.
Elevene plikter å delta på gjennomgang av branninstruksen første skoledag og å gjøre seg kjent med plassering av brannmeldere, brannslanger og brannslukkere, samlingssted og rømningsveier.
Elevene plikter å holde orden på internatet og fellesbyggene slik at rømningsveier er ryddet og fremkommelig.
Bruk av åpen ild (duftluft, stearinlys, røkelse mv.) og andre brannfarlige stoffer/væsker/gass er ikke tillatt. PC, mobil og annet elektrisk utstyr må ikke oppbevares i sengen/sofaen eller lignende. Elektrisk utstyr som ikke må være på, skal slås av og kontakten trekkes ut når det ikke er i bruk.
Dersom brannalarmen går:
I tråd med "folkehøgskolens far", Nikolai Frederik Severin Grundtvig sin ideologi er vårt formål er å fremme allmenndanning og folkeopplysning. Det betyr at du som elev skal få mulighet til å utvikle deg, bli selvstendig og lære om både deg selv, fellesskapet og de fagområdene du har valgt å fordype deg i. Vi lærer for læringens skyld, og ikke for å bestå en eksamen.
Skolen vår har som målsetning å bidra til personlig vekst og utvikling gjennom
· Skapende arbeid og faglige utfordringer
· Opplevelser og impulser som kan gi livsmot, tro på egne evner og utvidet horisont.
· Styrking av evnen til å ta ansvar for fellesskapet og for egne valg.
Sunnhordland folkehøgskule har en plikt til å legge forholdene til rette for et trygt og godt læringsmiljø. Som et ledd i dette arbeidet har vi utarbeidet et sett med skoleregler. Skolereglene er basert på våre grunnverdier. Når du aksepterer skoleplassen, forplikter du deg til å gjøre deg kjent med skolereglene og etterleve disse hele skoleåret.
1 Skoleplass og skolepenger
1.1 Bekreftet skoleplass.
Skoleplassen er bekreftet når eleven har akseptert tilbudet og betalt innmeldingsavgiften/administrasjonsgebyret. Aksepten er bindende fra det tidspunktet angrefristen går ut, som er 14 dager etter at skoleplassen er bekreftet.
Dersom eleven ønsker å si fra seg skoleplassen etter angrefristens utløp, vil innmeldingsavgiften ikke bli refundert. Planlagte studieturer/utflukter som ikke kan avbestilles må betales av eleven i sin helhet.
1.2 Skolepenger.
Skolepenger har forfall første gang ved skolestart og deretter den 15. i hver måned. Dersom det skulle oppstå problemer med å følge betalingsplanen, må skolen informeres straks slik at det kan avtales en egen ordning for innbetaling. Uten en innbetalingsavtale med skolen blir manglende betaling sendt til inkasso og det vil kunne påløpe purregebyr. Manglende betaling av skolepenger kan medføre tap av skoleplass. Eleven kan heller ikke delta på skolens studieturer/utflukter.
Elever som slutter i løpet av skoleåret, uansett årsak, må betale skolepenger for de påfølgende 6 ukene. Planlagte studieturer/utflukter som ikke kan avbestilles må betales i sin helhet. Det samme gjelder andre utgifter som skolen har pådratt seg som kan knyttes direkte til eleven. Det minnes om at Lånekassen vil konvertere stipend til lån om skoleåret ikke fullføres.
1.3 Linjebytte.
Dersom eleven ønsker å bytte linje må eleven ta dette opp med skolens ledelse ved å sende skriftlig søknad. Det er ingen garanti for at det er ledig plass på andre linjer og at søknaden blir godkjent. Planlagte studieturer på linjen det ønskes å bytte fra som ikke kan avbestilles, må betales i sin helhet. Eleven er ansvarlig for eventuelt økte utgifter på ny linje.
1.4 Forutsetning for opphold og deltakelse på skolen.
Det er en forutsetning for opphold og deltakelse på skolen at elevens psykiske og fysiske helse tilsier at oppholdet og deltakelse er forsvarlig, både av hensyn til eleven selv og andres læringsmiljø. Ved tvil om opphold og deltakelse på skolen er forsvarlig vil skolens ledelse etablere dialog med eleven og kan pålegge hjemreise inntil helsetilstanden er bedret.
2 Fremmøte og fravær
2.1 Godkjent skoleår.
Et fullt folkehøgskoleår er på 190 dager à 6 timer (33 uker).
Det er en forutsetning med 90 % registrert elevframmøte for å få godkjent skoleåret og for å få to konkurransepoeng for opptak til høyere utdanning. Med elevframmøte menes deltakelse i obligatorisk undervisning, fellesfag, praktisk arbeid, studieturer og obligatoriske arrangementer i skolens regi.
Dersom eleven har over 10 % udokumentert fravær, vil det føre til tap av skoleplass og at skoleåret ikke blir godkjent. Det vil som hovedregel også medføre at eleven mister rett til omgjøring av utdanningslån til stipend. Fravær utover 10 % (både dokumentert og udokumentert) vil i tillegg som hovedregel resultere i at eleven mister retten til tilleggspoeng ved opptak til høyere utdanning.
2.2 Fraværsføring og oppfølging.
Skolen fører fravær. Spørsmål om elevens fraværsoversikt skal rettes til inspektør og/eller internatleder. Eleven skal bli varslet i god tid når eleven står i fare for å ikke oppnå 90 % tilstedeværelse.
Fravær føres i dager og enkelttimer. Forsentkomming og fravær fra morgensamling føres som ½ time fravær. Bortvisning telles med i beregning av fraværsprosenten.
2.3 Ulike typer fravær.
Fravær deles i tre kategorier:
- Udokumentert fravær – fravær som ikke er søkt om/gitt beskjed om til skolen
- Dokumentert fravær – innvilgede permisjoner etter søknad, sykdom med legeerklæring mv.
- Gyldig fravær – fravær som ikke teller med ved beregning av fraværsprosenten
Følgende fravær kan innvilges som gyldig fravær:
- Politisk arbeid på regionalt plan eller nasjonalt plan som tillitsvalgt i landsdekkende organisasjoner
- Dokumenterte lovpålagte oppmøter, f.eks. som folkevalgt eller i en domstol
- Dokumentert langvarig eller kronisk sykdom med attest fra lege, psykolog eller lignende
- Organisert hjelpearbeid i krisesituasjoner
- Inntil to dager ved religiøse høytider for elever som er medlemmer av andre religiøse trossamfunn enn Den norske kirke
- Annet spesielt fravær godkjent av rektor
2.4 Vitnemål.
Elever som får godkjent skoleår, får vitnemål. Vitnemålet skal inneholde dokumentasjon over elevens læringsprogram og deltakelse. Fravær føres på vitnemålet i dager og enkelttimer. Eleven kan kreve å få påført årsaken til fraværet på vitnemålet.
2.5 Sykdom mv.
Dersom eleven blir syk eller av andre årsaker ikke kan møte til undervisning, skal dette så snart som mulig meldes til internatleder. Dersom melding ikke blir mottatt av internatleder innen fastsatt tid blir fraværet regnet som udokumentert fravær med mindre den syke har vært forhindret fra å melde ifra.
Egenmelding ved sykdom blir akseptert ved fravær på inntil tre dager inntil fire ganger i løpet av skoleåret. Sykefravær utover dette må dokumenteres med legeerklæring som skal leveres til internatleder så raskt som mulig.
2.6 Permisjon.
Permisjon fra skolen (til lege- eller tannlegetimer mv.) må godkjennes på forhånd. Søknad om permisjon skal leveres internatleder/inspektør senest innen 2 dager før permisjonsavviklingen. Godkjente permisjoner regnes som dokumentert fravær, med unntak av de som regnes som gyldig fravær.
3 Orden og oppførsel
3.1 Generell atferd
Elevene skal medvirke til et godt lærings- og arbeidsmiljø for alle i skolesamfunnet. Alle skal opptre hensynsfullt og høflig, og rette seg etter de lover og instrukser som til enhver tid gjelder for skolen og i samfunnet for øvrig. Elevene skal bidra til å holde det rent og ryddig på skolens inne- og uteområde, og ta godt vare på alt utstyr som tilhører skolen.
Vold, trusler, truende atferd, seksuell trakassering/overgrep og tyveri er forbudt og skal ikke forekomme. Det samme gjelder mobbing, diskriminering eller krenkende språkbruk (rasistiske eller andre hatefulle ytringer).
3.2 Orden og renhold.
Elevene er forpliktet til å holde egne rom og bad ryddige og rene. Alle elever deltar i vask av fellesrom på internat og skolebygg etter turnus. Før og etter måltider og arrangementer skal elevene delta på rydding og vask.
Elevene har rett til privatliv, og internatrommene er under skoleåret elevenes private rom. Ansatte har kun tilgang til elevenes rom ved bekymring for liv og helse og/eller ved særskilte tilfeller. Elevene plikter også i nødvendig utstrekning å gi skolens representanter adgang til rommet sitt for tilsyn. Dette gjelder dersom det er behov for å gjennomføre pliktig vedlikehold eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på rommet eller eiendommen for øvrig.
Dersom eleven mister eller ødelegger nøkler, må eleven erstatte disse.
3.3 Hærverk.
Hvis en elev utøver hærverk eller ødelegger noe ved uaktsomhet, vil vedkommende bli pålagt å utbedre skaden dersom utbedringen består i opprydding/arbeid eleven har forutsetning for å klare. Eleven vil i tillegg bli holdt erstatningsansvarlig og kan ilegges disiplinærreaksjoner.
3.4 Våpen og farlige gjenstander.
Det er forbudt å oppbevare våpen, ammunisjon og andre farlige gjenstander (kniver, sprengstoff, fyrverkeri mv.) på skolens område uten etter nærmere avtale.
3.5 Nattero.
Av hensyn til medelever og ansatte skal det være nattero mellom kl. 23:00 på skolens inne- og uteområder.
3.6 Dyrehold.
Det er ikke tillatt å ta med kjæledyr eller andre dyr på skolens område uten etter nærmere avtale.
3.7 Gjester og overnatting borte fra eget internat.
Alle gjester skal avklares med internatleder senest to dager før besøket, og gjestene skal gjøres kjent med skolens reglement og branninstruks. Ved overnatting må gjestene sove på tildelt rom/gjesterom og betale døgnpris per påbegynte døgn. Gjester som ikke overholder skolereglement, vil bortvises med øyeblikkelig virkning.
Elever som skal overnatte borte fra eget internat må melde fra skriftlig til internatleder. I meldingen må det stå tidspunkt for når eleven drar fra skolen og kommer tilbake. Elever som ikke er myndige, må fremvise skriftlig tillatelse fra foreldre/verge ved overnatting på annet sted enn internatet.
3.8 Klesplagg mv.
I henhold til Folkehøyskoleloven § 5b skal elever ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i undervisningen eller på turer i skolens regi. Dette gjelder likevel ikke om bruken er begrunnet i klimatiske, pedagogiske, helsemessige eller sikkerhetsmessige forhold.
Elever skal heller ikke bruke klesplagg, smykker og symboler mv. som henviser til eller gir uttrykk for ekstreme politiske holdninger, rasisme, vold, trusler, pornografi eller hatefulle ytringer.
Brudd på reglene vil føre til et pålegg om å fjerne plagget, smykket eller symbolet. Dersom eleven ikke etterkommer pålegget og andre tiltak vurderes som lite hensiktsmessig, kan eleven bortvises fra undervisningen. Gjentatte brudd på reglene kan føre til utvisning.
3.9 Reaksjoner ved brudd på reglene.
Brudd på orden- og oppførselsreglene eller andre allment aksepterte samfunnsnormer, vil føre til disiplinærsak og kan utløse reaksjoner slik som beslag av våpen/farlig gjenstand, advarsel, bortvisning eller utvisning.
4 Rusmidler
4.1 Alkohol
Det er ikke tillatt å oppbevare eller drikke alkohol på skolen eller på skolens områder. Det er ikke anledning til å oppholde seg på et rom dersom medelever eller andre drikker eller oppbevarer alkohol der. Hvis det blir oppdaget at elever oppbevarer alkohol innenfor skolens område vil dette bli beslaglagt.
Det er ikke tillatt å drikke alkohol på dager som blir etterfulgt av en skoledag, dersom alkoholinntaket medfører at eleven ikke kan møte og delta aktivt i undervisning og arrangementer i skolens regi. Dersom eleven har inntatt alkohol, må eleven ved tilbakekomst til skolens område returnere til rommet sitt, og kan ikke oppholde seg i fellesarealene.
Bruk av alkohol utenfor skolens område som medfører uønsket atferd på skolen eller overfor skolens elever og ansatte, aksepteres ikke.
4.2 Ulovlige rusmidler mv.
Det er et absolutt forbud mot å bruke, omsette eller oppbevare ulovlige rusmidler på skolen. Forbudet gjelder også utenfor skolens område og hele skoleåret. Det samme gjelder omsetning av reseptbelagte legemidler og dopingmidler til andre elever.
Som en del av skolens arbeid for å opparbeide og beskytte et rusfritt miljø, vil skolen ved sterk mistanke om bruk, omsetning eller oppbevaring av ulovlige rusmidler be politiet om hjelp til å vurdere tiltak for å bekrefte eller avkrefte mistanken.
4.3 Røyk
Hele skoleområdet er røykfritt. Dette gjelder også bruk av e-sigarett, røkelse, vannpipe og lignende.
4.4 Reaksjoner ved brudd på reglene.
Brudd på skolens rusmiddelregler fører til disiplinærsak som kan resultere i advarsel, bortvisning eller utvisning. Brudd på reglene om ulovlige rusmidler mv. kan i tillegg føre til politianmeldelse.
5 Forsikring
Elever som er norske statsborgere, har yrkesskadeforsikring gjennom NAV.
Elevene er forsikret mot ulykkeskade når de oppholder seg på skolens område, ved reiser til/fra hjemmet i forbindelse med ferie og kortere hjemreiser, og når de deltar på turer i regi av skolen. Forsikringen gjelder ikke for personer som bruker rusmidler.
Elevene må selv ordne gyldig reiseforsikring som gjelder for turer i Norge og utlandet (både sted og lengde). Mange har familieforsikring som dekker dette, men det er elevenes ansvar å sjekke at denne gjelder i det konkrete tilfellet.
Elevene oppfordres til å tegne egen innboforsikring og verdigjenstandsforsikring for å forsikre personlige eiendeler (utstyr, verdigjenstander og medbrakt inventar mv.). Skolen er ikke ansvarlig ved tyveri eller tap av elevenes eiendeler i løpet av skoleåret.
6 Internett og sosiale medier
6.1 Generell bruk.
Elevene får tilgang til skolens trådløse internett, under forutsetning av at det brukes i tråd med skolens rutiner for data- og informasjonssikkerhet. Bruk i strid med rutinene kan føre til at eleven mister tilgangen.
6.2 Samtykke til å publisere portrettbilder og film
Bilder og filmer som skolens ansatte tar av elevene og/eller deres arbeider i forbindelse med undervisning, studieturer og lignende, samt elevarbeid, kan bli brukt til å markedsføre skolen i brosjyrer/kataloger, på skolens nettsider og i sosiale medier (f.eks. skolens Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok-konto).
Publisering av portrettbilder og filmer av elever forutsetter elevenes samtykke, og i starten av skoleåret vil det bli delt ut et samtykkeskjema til alle elever. Samtykkeskjemaet må underskrives dersom skolen skal kunne bruke bildene/filmene.
6.3 Regler for samtykke fra andre personer.
Det er forbudt å dele/publisere portrettbilder og filmer av andre elever eller ansatte ved skolen uten deres samtykke. Krav til samtykke gjelder ikke for deling/publisering av situasjonsbilder, men det oppfordres til dette da det kan være vanskelig å avgjøre hva som er et portrettbilde eller situasjonsbilde.
Brudd på forbudet kan føre til disiplinærsak og i alvorlige tilfeller politianmeldelse.
7 Studieturer
Skolereglementet gjelder også på studieturer. Skolen har i tillegg et eget reisereglement. Brudd på reisereglementet blir tatt opp på stedet av reiseleder(e). Alvorlige og/eller gjentatte brudd på reglementet vil kunne føre til hjemsendelse på elevens egen regning. Brudd på skole- eller reisereglementet under studieturer vil følges opp som disiplinærsak ved hjemkomst.
8 Disiplinærreaksjoner
8.1 Disiplinærrådet.
Folkehøyskoleloven § 5 regulerer behandlingen av disiplinærsaker. Med disiplinærsaker menes saker om eventuelle alvorlige brudd på skolereglementet.
Skolens styre har vedtatt at disiplinærrådet skal bestå av rektor, inspektør, internatleder og eventuelt den tilsette som var til stede då hendinga skjedde. Disiplinærrådet kan i enkelte tilfeller delegere saker til skolens ledelse eller et mindre sammensatt utvalg. Saksbehandlingen i disiplinærrådet er underlagt reglene i forvaltningslovens kapittel IV, V og VI. Eleven kan klage på vedtak fra disiplinærrådet til skolens styre, se punkt 8.4.
8.2 Reaksjoner/konsekvenser ved brudd på skolereglementet
Ved brudd på skolereglementet kan skolen iverksette ulike reaksjoner overfor eleven. Reaksjonen må være hjemlet i reglementet og skal stå i rimelig forhold til regelbruddet, og skal komme så nær regelbruddet i tid som mulig. Gjentatte brudd på skolereglementet vil kunne vurderes som skjerpende.
Brudd på skolens reglement kan medføre følgende reaksjoner (som kan kombineres):
- Muntlig advarsel ved mindre regelbrudd
- Skriftlig advarsel
- Beslag av gjenstand
- Bortvisning for en bestemt periode
- Utvisning og tap av skoleplass
- Politianmeldelse ved straffbare forhold
- Manglende betaling av skolepenger
- Omfattende udokumentert fravær
- Vold og trusler
- Rasisme, mobbing og trakassering
- Seksuelle overgrep
- Tyveri
- Hærverk
- Bruk av våpen eller andre farlige gjenstander i strid med instruks
- Bruk eller oppbevaring av alkohol eller ulovlige rusmidler
Utvisning forutsetter kvalifiserte eller gjentatte brudd på skolereglementet. Bruk eller oppbevaring av ulovlige rusmidler, vold og seksuelle overgrep vil normalt føre til utvisning. Alvorlige tilfeller av rasisme, mobbing og trakassering (herunder seksuell trakassering) vil også normalt medføre utvisning.
Vedtak om bortvisning og utvisning av elever er å anse som et enkeltvedtak etter forvaltningsloven og krever 2/3 flertall i disiplinærrådet. Eleven skal gis anledning til å forklare seg muntlig for disiplinærrådet før eventuelt vedtak blir fattet. Retten til å forklare seg muntlig gjelder ved alle typer reaksjoner.
Ved bortvisning må eleven forlate skolens område i hele bortvisningsperioden.
Ved utvisning mister eleven skoleplassen og muligheten til å oppholde seg på skolens område resten av skoleåret. Eleven vil også miste retten til vitnemål.
8.3 Saksbehandlingsregler i disiplinærsaker.
Rektor innkaller til møte med disiplinærrådet. I forkant av møtet skal disiplinærrådet innhente nødvendige opplysninger i saken.
Eleven skal innkalles skriftlig til møte med disiplinærrådet. Innkallingen skal angi tidspunkt for møtet og hva saken gjelder. Det skal også opplyses om at eleven vil ha rett til å uttale seg om saken, og har anledning til å ha med seg en kontaktperson på møtet.
I møtet med disiplinærrådet skal eleven opplyses om mistanken og/eller bevisene for det aktuelle bruddet på skolereglementet, og få kjennskap til saksopplysningene. Eleven skal deretter gis anledning til å forklare seg og fremme sitt syn på saken.
Alle vedtak i disiplinærrådet skal være skriftlige og skal grunngis. Vedtaket skal inneholde opplysninger om elevens adgang til å klage på vedtaket, se punkt 8.4. Fristen for å klage er 3 uker fra det tidspunkt kunnskap om vedtaket er kommet frem til eleven.
8.4 Klageadgang i disiplinærsaker.
Eleven har adgang til å klage på vedtak i disiplinærrådet. Klagen skal være skriftlig, angi hvilket vedtak som det klages over, og inneholde en beskrivelse av hva det klages over og hva det bes om. Klagen skal være undertegnet av eleven og/eller dennes foreldre/verge dersom eleven ikke er myndig og sendes til disiplinærrådet.
Skolens styre er skolens øverste myndighet, jf. folkehøyskoleloven § 2. Ved klage på et vedtak fra disiplinærrådet, er styret klageinstans. Ved behandling av klagen skal styret vurdere de synspunkter som eleven kommer med, og foreta de undersøkelser klagen gir grunn til. Dersom styret finner klagen begrunnet skal vedtaket oppheves eller endres.
Folkehøgskoler regnes etter forvaltningsloven som forvaltningsorgan i saker hvor skolen utøver offentlig myndighet og treffer enkeltvedtak. Forvaltningslovens regler i kapittel IV, V og VI gjelder ved styrets klagebehandling.
9 Branninstruks
Alle som skal oppholde seg i skolebyggene, forplikter seg til å lese og forstå skolens branninstruks. Det blir i løpet av skoleåret gjennomført to brannøvelser – en varslet og en som ikke er varslet.
Elevene plikter å delta på gjennomgang av branninstruksen første skoledag og å gjøre seg kjent med plassering av brannmeldere, brannslanger og brannslukkere, samlingssted og rømningsveier.
Elevene plikter å holde orden på internatet og fellesbyggene slik at rømningsveier er ryddet og fremkommelig.
Bruk av åpen ild (duftluft, stearinlys, røkelse mv.) og andre brannfarlige stoffer/væsker/gass er ikke tillatt. PC, mobil og annet elektrisk utstyr må ikke oppbevares i sengen/sofaen eller lignende. Elektrisk utstyr som ikke må være på, skal slås av og kontakten trekkes ut når det ikke er i bruk.
Dersom brannalarmen går:
- Lukk alle vinduer og dører
- Forlat bygning straks og møt opp på samlingssted
- Heiser skal ikke benyttes
- Prøv å bekjempe ilden (hvis det er forsvarlig)
- Varsle brann ved å utløse manuell brannmelder
- Ring brannvesenet på telefon 110
- Forlat bygningen straks og møt opp på samlingssted
Reisereglement
Disse reglene gjelder ved alle studieturer som organiseres i regi av Sunnhordland folkehøgskule Reglene gjelder i tillegg til det ordinære skolereglementet.
1 Generelle regler
1 Generelle regler
- Deltakelse på studieturer i regi av skolen forutsetter at eleven har en gyldig reiseforsikring som dekker sted og lengde på turen. Denne må blant annet dekke tyveri, tap av eiendeler og sykdom/skade.
- Elevene er forpliktet til å delta på informasjonsmøter, og holde seg orientert om avreisetidspunkter for arrangementer og øvrige aktiviteter som skal gjennomføres på turen.
- Elevene er forpliktet til å delta på felles arrangementer og samlinger som inngår i studieturen. Studieturen er undervisning i skolens regi og manglende oppmøte vil føres som fravær.
- Elevene skal være tilgjengelig via mobiltelefon til enhver tid under hele turen, med mindre reiseleder har gitt beskjed om noe annet. Elevene oppfordres til å undersøke behov for adapter eller ekstra lader mv. i forkant av turen.
- Elevene plikter å rette seg etter de pålegg og instrukser som blir gitt av reiseleder.
- Elevene skal opptre hensynsfullt og respektfullt til enhver tid og skal rette seg etter lokale lover og regelverk.
- Inntak eller oppbevaring av alkohol er kun tillatt i den utstrekning reiseleder har gitt tillatelse til det. Alkoholholdig drikke med høyere alkoholinnhold enn 22 % er uansett ikke tillatt, selv om aldersgrensen for salg og skjenking av alkoholholdig drikke med høyere alkoholinnhold på over 22 % er 18 år på reisestedet.
- Det er et absolutt forbud mot å kjøpe, bruke, eller oppbevare ulovlige rusmidler (i henhold til norsk rett) på turen. Dette gjelder selv om rusmiddelet er legalisert på reisestedet.
- Brudd på ordens- og oppførselsreglene vil medføre reaksjoner, blant annet i form av hjemsendelse og eventuelt bortvisning eller utvisning ved hjemkomst. Eleven vil bli pålagt å dekke alle ekstrautgifter hjemsendelsen medfører.
- Det er en forutsetning for deltakelse på studieturen at elevens psykiske og fysiske helse tilsier at deltakelse er forsvarlig. Ved tvil om dette kan skolens ledelse beslutte at eleven ikke får delta på turen.
- Ved sykdom på studieturen skal reiseleder underrettes om dette snarlig. Reiseleder skal vurdere om videre deltakelse på turen er forsvarlig.
- Elevene skal ta følgende forhåndsregler for å unngå å ta med veggdyr hjem fra studieturen:
- Ikke ha kofferten i nærheten av sengen, og hold den alltid lukket.
- Sjekk sengelaken og madrass for dyr.
- Ikke ta med bagasjen inn på rommet ved hjemkomst. Pakk den ut ute og rist kraftig.
- Vask klær som tåler høye temperaturer på 60 grader. Minimum 60 grader må til for at veggdyrene skal dø.
- Klær og tekstiler som ikke tåler høy varmebehandling kan legges i frysen. Det anbefales å fryse klærne/gjenstandene i plastposer i minimum -18 grader i tre døgn.
- Utflukter og ekspedisjoner på egenhånd skal alltid avklares med reiseleder på forhånd, og forutsetter reiseleders samtykke. Reiseleder skal til enhver tid informeres om hvor elevene går, og elevene plikter å komme presist tilbake til avtalt tid.
- Ved nødssituasjon skal reiseleder og nødnummeret i det aktuelle landet kontaktes. Skjema med ulik kontaktinformasjon deles ut til elevene før avreise.
- For studieturer som innebærer bruk av eget utstyr (ski, snowboard, mv.) skal elevene i god tid før avreise sørge for å ha nødvendig utstyr klart. Elevene oppfordres til å forsikre utstyret. Reiseleder skal informeres i god tid i forveien ved mangel på eller ødelagt utstyr.
Oppmøte og fravær i folkehøgskolen
Alt fravær føres på vitnemålet. Fraværet føres i dager og enkelttimer. Fravær utover 10% fører normalt til at eleven ikke får godkjent vitnemål. 10% fravær er lik 19 dager. Årsak til fravær kan kreves påført vitnemålet. Eleven har selv ansvar for å dokumentere årsaken til fraværet.
Begrenset oppad til 15 dager i skoleåret regnes følgende ikke som fravær, men bør søkes kompensert ved elevens egeninnsats tilrettelagt av skolen:
Bortvisning grunnet brudd på skolen sitt reglement blir regnet som fravær.
Fraværsreglementet og konsekvensene av et fravær utover 10% gjøres kjent for elevene. 90% registrert elevframmøte er en forutsetning for å få 2 tilleggspoeng ved opptak til høyere utdanning.
Begrenset oppad til 15 dager i skoleåret regnes følgende ikke som fravær, men bør søkes kompensert ved elevens egeninnsats tilrettelagt av skolen:
- Arbeid på regionalt plan eller landsplan som tillitsvalgt i landsdekkende organisasjoner. Også annet organisasjonsarbeid kan bli godkjent.
- Dokumenterte lovpålagte oppmøter (f.eks. sesjon)
- Dokumentert langvarig eller kronisk sykdom
- Annet spesielt fravær godkjent av rektor/assisterende rektor:
- Privatisteksamen og opptaksprøver til høyere utdanning + lesedag og reisedager.
- Fravær som skyldes at offentlig kommunikasjon svikter.
- Velferdspermisjon: ved alvorlig sykdom eller dødsfall i nærmeste familie (ektefelle, foreldre, besteforeldre, søsken eller andre som står elevene nær). Til vanlig i 3 dager pluss reisedager og evt. med tillegg etter egen avtale.
- Seminar for elever som deltar i kulturlivet. Dette kan bli godkjent som alternativ til undervisning.
- Inntil to dager ved religiøse høytider for elever som er medlemmer av andre religiøse trossamfunn enn Den norske kirke
- Annet spesielt fravær, godkjent av rektor/assisterende rektor.
Bortvisning grunnet brudd på skolen sitt reglement blir regnet som fravær.
Fraværsreglementet og konsekvensene av et fravær utover 10% gjøres kjent for elevene. 90% registrert elevframmøte er en forutsetning for å få 2 tilleggspoeng ved opptak til høyere utdanning.