Game Music
Er du glad i både musikk og spill? Vil du samarbeide med andre kreative mennesker? Da er Game Music-linja for deg. Her lærer du å lage musikk og lydeffekter for spill som er skapt fra bunnen av på skolen, samtidig som du utvikler din egen identitet som komponist og produsent.
Du kommer til å jobbe med alt av lyd og musikk til dataspill:
- Komposisjon av musikk i ulike sjangrer: 8-bit, orkester, ambient, verdensmusikk, osv.
- Musikkproduksjon, miksing & mastring
- Adaptive music
- Innspilling
- Musikkteori for spillmusikk
- Foley & lyddesign
- Musikk for animasjonsfilm og trailer
I løpet av året lærer du alt som trengs for å lage spillmusikk.
Vi fokuserer på hele den musikalske prosessen, fra idé til integrering i spill-engine. I begynnelsen er det fokus på det grunnleggende om musikkproduksjon, musikkteori og adaptive music. Med denne kunnskapen jobber vi med 8-bit musikk, alene og så i grupper. Senere fokuserer vi på instrumentasjon og andre sjangrer som blant annet orkester, verdensmusikk og ambient.
Du vil lære om location scoring, character scoring, stingers, og mange andre teknikker for å skape en mer spennende og engasjerende gameplay. Du vil også jobbe med foley, lyddesign, animasjonsfilmer og trailer, innspilling i skolen sitt studio og egen musikk og egne prosjekter.
Vi fokuserer på hele den musikalske prosessen, fra idé til integrering i spill-engine. I begynnelsen er det fokus på det grunnleggende om musikkproduksjon, musikkteori og adaptive music. Med denne kunnskapen jobber vi med 8-bit musikk, alene og så i grupper. Senere fokuserer vi på instrumentasjon og andre sjangrer som blant annet orkester, verdensmusikk og ambient.
Du vil lære om location scoring, character scoring, stingers, og mange andre teknikker for å skape en mer spennende og engasjerende gameplay. Du vil også jobbe med foley, lyddesign, animasjonsfilmer og trailer, innspilling i skolen sitt studio og egen musikk og egne prosjekter.
Som elev på Game Music vil du få permanent lisens til musikkprogrammet Ableton Live 12 (suite versjon). Du vil også jobbe med FMOD (middleware for integrering i game engine) og MuseScore (notasjonsprogram).
Du trenger ikke å ha jobbet med musikk før, kunne musikkteori eller spille et instrument.
Hvem passer linja for?
Dette er linja for deg som elsker musikk og spill. Du trenger ikke å ha jobbet med musikk før, kunne musikkteori eller spille et instrument.
Dette vil du lære:
Komposisjon: 8-bit, orkester, ambient, verdensmusikk, osv. Musikkproduksjon, miksing & mastring Adaptive music Innspilling Musikkteori for spillmusikk Foley & lyddesign Musikk for animasjonsfilm & trailer Gjestelærere Studieturer til London og ulike spillevents |
Våre forventninger til deg:
Du er motivert til å lære og jobbe med nye programmer. Du ønsker å samarbeide i grupper for å lage musikk og spill. Du er motivert til å gå utenfor komfortsonen din. |
Tett samarbeid med Game Design og Game Art
Vi har fokus på samarbeid i både små og store grupper. Vi samarbeider tett og ofte med elever fra Game Art og Game Design, og sammen skaper vi unike og engasjerende spill, både i form av korte game jams og større spillprosjekt. Du skal være ansvarlig for å lage et lydunivers av dynamiske og interaktive soundtracks og lydeffekter.
Du kommer til å bli utfordret til å eksperimentere og tenke utenfor boksen, og du vil gå ut av skoleåret med din egen portefølje. Sunnhordland Folkehøgskole er godt kjent i den norske spillindustrien, og besøker flere spillbedrifter i løpet av året. I tillegg får vi besøk av flere personer med erfaring fra både musikk-, lyd- og spillbransjen. |
Hva trenger du av utstyr?
Dette utstyret får du låne av skolen:
Lydstudio med kraftig Mac, mange mikrofoner og instrumenter. Du får permanent lisens til Ableton Live 12 (suite).
Dette utstyret må du stille med selv:
Ved spørsmål angående utstyr eller andre ting, ta kontakt med lærer på Game Music på mail: [email protected]
Lydstudio med kraftig Mac, mange mikrofoner og instrumenter. Du får permanent lisens til Ableton Live 12 (suite).
Dette utstyret må du stille med selv:
- Bærbar PC: ;
- Windows 10 (version 22H2) or Windows 11 (version 22H2 or higher). 5th generation Intel® Core™ i5 processor or AMD Ryzen processor (CPU supports AVX2 instruction set). 8 GB RAM. Approximately 3 GB disk space on the system drive for the basic installation (8 GB free disk space recommended). Optionally up to 76 GB disk space for additionally available sound content.
- macOS 11 Big Sur or higher. Intel® Core™ i5 processor or Apple Silicon. 8 GB RAM. Approximately 3 GB disk space on the system drive for the basic installation (8 GB free disk space recommended). Optionally up to 76 GB disk space for additionally available sound content.
- Windows 10 (version 22H2) or Windows 11 (version 22H2 or higher). 5th generation Intel® Core™ i5 processor or AMD Ryzen processor (CPU supports AVX2 instruction set). 8 GB RAM. Approximately 3 GB disk space on the system drive for the basic installation (8 GB free disk space recommended). Optionally up to 76 GB disk space for additionally available sound content.
- Studiohodetelefoner: som for eksempel Beyerdynamic DT 770 PRO 80 ohm.
- MIDI-kontroller: som for eksempel Akai APC Key 25 MK II.
- Lydkort: som for eksempel Focusrite Scarlett Solo.
- Sokker eller tøfler til bruk i klasserommet.
Ved spørsmål angående utstyr eller andre ting, ta kontakt med lærer på Game Music på mail: [email protected]
Hovedlærer på Game Music
Alejandro Gómez Villanueva Alejandro har bakgrunn fra utøvende musikk, musikkformidling og musikkvitenskap, med en MA i Musikkforskning. Han lager musikk under artistnavn ruio. og er opptatt av teksturer, rom, spontanitet og støy. Alejandro jobber også som produsent og miksing ingeniør, og er i tillegg korps dirigent. Epost: [email protected] Telefon: 98081297 |
Studieturer
London I London reiser vi på EGX: Electronic Games Expo, en av Europas største spillkonferanser, med mange aktiviteter som blant annet testing av kommende spill, både Indie og AAA, interessante foredrag, Q&A med spillutviklere og mye, mye mer. Vi går også på konsert, og får med oss en rekke kulturelle innslag, blant annet British Museum, Natural History Museum og musikal. Vi har også workshop med en film- og spillkomponist.
Konsoll
Konsoll er Norges eneste spillkonferanse og er for seriøse spillutviklere og de som ønsker å lære mer om karrieremuligheter innen spillutvikling. Konsoll er det perfekte sted for å knytte kontakt med norsk spillindustri, møte andre unge på vei inn i industrien og oppleve interessante foredrag fra profesjonelle spillutviklere.
Global Game Jam
Vi reiser til Hamar og deltar på Global Game Jam, verdens største game jam. Her får man en unik mulighet til å samarbeide med over hundre spillutviklere og studenter fra hele Norge som samles i Hamar for å lage spill på 48 timer. Vi bruker og noen dager i Oslo der vi besøker spillbedrifter for å hente unik innsikt i hvordan det er å jobbe profesjonelt med spill.
Japan - frivillig tur
I vårsemesteret blir det tilbud om opplevelsestur til Japan.
Her får du besøke Tokyo og Kyoto. Målet med denne turen er å oppleve kultur og natur i et samfunn som er ganske så forskjellig fra vårt, men som samtidig er sentralt for vestlige kultur.
Vi skal blant annet besøke gaming-, manga- og cosplaydistriktene i Tokyo sammen med Studio Ghibli-museet og The museum of emerging science.
I Kyoto får du oppleve de tradisjonelle områdene med elegante parker og templer.
Det er en stor opplevelse å være med på turen til Japan. På grunn av kostnadene og fordi vi har ulike interesser, er turen ikke obligatorisk. Det vil være et alternativt opplegg med linjefag for deg som velger å bli igjen på skolen.
Konsoll
Konsoll er Norges eneste spillkonferanse og er for seriøse spillutviklere og de som ønsker å lære mer om karrieremuligheter innen spillutvikling. Konsoll er det perfekte sted for å knytte kontakt med norsk spillindustri, møte andre unge på vei inn i industrien og oppleve interessante foredrag fra profesjonelle spillutviklere.
Global Game Jam
Vi reiser til Hamar og deltar på Global Game Jam, verdens største game jam. Her får man en unik mulighet til å samarbeide med over hundre spillutviklere og studenter fra hele Norge som samles i Hamar for å lage spill på 48 timer. Vi bruker og noen dager i Oslo der vi besøker spillbedrifter for å hente unik innsikt i hvordan det er å jobbe profesjonelt med spill.
Japan - frivillig tur
I vårsemesteret blir det tilbud om opplevelsestur til Japan.
Her får du besøke Tokyo og Kyoto. Målet med denne turen er å oppleve kultur og natur i et samfunn som er ganske så forskjellig fra vårt, men som samtidig er sentralt for vestlige kultur.
Vi skal blant annet besøke gaming-, manga- og cosplaydistriktene i Tokyo sammen med Studio Ghibli-museet og The museum of emerging science.
I Kyoto får du oppleve de tradisjonelle områdene med elegante parker og templer.
Det er en stor opplevelse å være med på turen til Japan. På grunn av kostnadene og fordi vi har ulike interesser, er turen ikke obligatorisk. Det vil være et alternativt opplegg med linjefag for deg som velger å bli igjen på skolen.